Ziektebeelden

Neurologische woordenlijst

Hoofdpijn bij kinderen

Hoofdpijn bij kinderen is niet zeldzaam, het komt regelmatig voor.

Chronische hoofdpijn staat op nummer 3 van chronische aandoeningen bij kinderen !

De meest voorkomende hoofdpijnvormen bij kinderen zijn spierspanningshoofdpijn, migraine en middelenafhankelijke hoofdpijn.

De meeste voorkomende vorm van hoofdpijn is spierspanningshoofdpijn.

Spierspanningshoofdpijn is veel meer dan alleen spierspanning.

Sensitisatie speelt een belangrijke rol bij het in stand houden van spierspanningshoofdpijn.

De behandeling van spierspanningshoofdpijn is multifactorieel.

Na spierspanningshoofdpijn is migraine bij kinderen de meest voorkomende vorm van hoofdpijn.

Migraine bij kinderen is vaak dubbelzijdig in tegenstelling tot volwassenen. Ook duren migraine aanvallen bij kinderen vaak korter dan bij volwassenen.

Een migraine-aanval kent een bepaald beloop van opbouw, maximum en afbouw.

De behandeling van migraine bij kinderen lijkt veel op die bij volwassenen. Er zijn maar een beperkt aantal middelen geregisteerd voor de kinderleeftijd.

De preventieve behandeling van migraine bij kinderen is vergelijkbaar met die van volwassenen. Het is belangrijk het effect van rust, regelmaat en ontspanning op het voorkomen van migraine aanvallen niet te onderschatten.

Het regelmatig gebruiken van pijnstillers of van cafeine kan hoofdpijn onderhouden. De oorspronkelijk hoofdpijn kan al weg zijn en de huidige hoofdpijnklachten komen door afhankelijkheid van het lichaam voor deze middelen.

Laatst bijgewerkt: 24 september 2017

Auteur: Jolanda Schieving